Dr. Pintér Gábor
Egyéni pszichoterápiás és mentálhigiénés munkájában főképp a rogersi irányzat és monodráma módszere alapján dolgozik. Kiképző és szupervízor a személyközpontú pszichoterápiás irányzatban, valamint a pszichodráma területén.
Egyetemi tanári címét az ELTE oktatójaként kapta, éppen a személyközpontú tanácsadás és a pszichodráma-monodráma egyetemi bevezetéséért. Több évtizeden át a Pető Intézetben, majd a Semmelweis Egyetem Pető András Karán főiskolai tanári, tanszékvezetői, az utóbbi évtizedben tudományos tanácsadói feladatkörben munkálkodott. Itt is középpontba helyezte a személyközpontú mentálhigiénés gyakorlatot, képzést és kutatást gyakorló szakemberek, vezetők, hallgatók, sérült fiatalok és szülők körében.
Fontos feladatának tartotta a rogersi irányzat szervezeti megalapozását (Magyar Személyközpontú Pszichoterápiás Munkacsoport majd Egyesület létrehozása), a hazai iskola hivatalos szakmai elismertetését, valamint betegbiztosítási és szakképzési akkreditálását. Az egyesületben ma tiszteletbeli elnök és a Tanulmányi Bizottság munkáját vezeti. Több évtized kiképzői munkájában kidolgozta a személyközpontú pszichoterápia és tanácsadás szakmai tréningjét, amelyet először e könyvben foglal össze.
Részt vett a klinikai szakpszichológiai, pszichoterápiás, tanácsadó szakpszichológiai és egyes szakpedagógiai képzések kidolgozásában. Számos hazai és nemzetközi szakmai szervezet megalapításában és vezetésében vállalt szerepet, elnöke volt a Magyar Pszichodráma Egyesületnek is. Több száz hazai és külföldi publikáció szerzője. A pszichoterápiás és mentálhigiénés képzésekkel foglalkozó „Moreno Centrum” vezetője.
- c.egyetemi tanár, ELTE, 2016 (ELTE Rektortól)
- főiskolai tanár, kinevezés: 1995, Semmelweis Egyetem Pető András Kar (Miniszterelnöktől). Eredeti nevén Pető Intézet
- A pszichológiai tudomány kandidátusa, CSc., MTA(1992). Pszichoterápia.
- Disszertáció: A pszichoterápia és a terápiás képzés hatékonysága. (Igazolja a módszer hazai reprezentációjának és oktatásának eredményességét)
- PhD., ELTE (1992) „Klinikai lélektan”
- egy. docens: Semmelweis Egyetem (/Haynal Imre Egészségtudományi Egyetem) Klinikai Pszichológiai tanszék, 1999-2002
- Okl. villamosmérnök, Irányítástechnika (kibernetika) szak, BME. (1981)
- Okl. pszichológus, Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK. (1986)
- Klinikai szakpszichológus szakvizsga, Orvostovábbképző Egyetem (1991)
- Pszichoterapeuta szakpszichológus Orvostovábbképző Egyetem (1991)
- Tréner, vezetői tanácsadó BME és tanfolyamok (1979/1984)
- Kiképző személyközpontú pszichoterapeuta, szupervizor (1987, 1990)
- Pszichodráma asszisztens, Moreno Institut Überlingen, -MPE (1989) Pszichodráma pszichoterapeuta, Psychodrama Institut für Europa, -MPE (1992)
- Kiképző pszichodráma pszichoterapeuta, szupervizor Magyar Pszichodráma Egyesület (1994)
- Kiképző gyerekdráma pszichoterapeuta Magyar Pszichodráma Egyesület (2007)
- További pszichoterápiás módszerspecifikus tanulmányok: Viselkedésterápia, kognitív pszichoterápia, relaxáció, tranzakcionális analízis
A SOTE Pszichiátriai Klinikán, Tringer László osztályán (Pszichoterápiás ambulancia) (1983-1992) kutatás, oktatás betegellátás, ( kezdetben gyakornokként, majd MTA TMB ösztöndíjas + tanársegédi állás). Közben DAAD ösztöndíj, Hamburgi Egyetem Pszichológia Intézet + Pszichiátriai klinika
Semmelweis Egyetem Pető András Kar ( korábban: Nemzetközi Pető Intézet, Pető András Főiskola): 1993 óta megszakítás nélkül teljes főiskolai tanári, közalkalmazotti állásban. Jelen beosztás: tudományos tanácsadó (döntéselőkészítés, kutatás, mediáció, coaching, tudományos munka). Megelőzően: vezető pszichológus, pszichoterapeuta, főiskolai tanár (oktató), rektori főtanácsadó, Nevelés- és Társadalomtudományi tanszék, tanszékvezető. Összesen 24 tantárgy bevezetése, ebből saját, oktatott tárgy kb. 12 (pl. Személyiséglélektan, Szociálpszichológia, Mentálhygiéne, Kommunikációs gyakorlatok sérült gyermekek csoportjaiban, Kortárs segítő tréning, stb.)
ELTE Tanácsadás Pszichológiája tanszék : 20 éve részvétel a tanszék oktató munkájában, főképp kompetencia fejlesztő tantárgyak / tréningek vezetésében,
megszakítás nélkül a tanácsadó szakpszichológus szakképzésben (ma főképp: Sajátélményű tanácsadási tréning c. 30 órás tárgy, évente 6 csoportban 120 pszichológusnak),
ELTE- Pető Intézet együttműködésében: speciális pedagógia szak kimunkálásában való részvétel és folyamatos oktatói tevékenység (Neveléstudományi tanszék)
az ELTE -OTP együttműködésében zajló speciális pénzügyi szakvizsgás szakképzés kimunkálásában való részvétel és oktatás
oktatói részvétel: diáktanácsadói szakképzés (régebben)
pedagógiai szakpszichológus képzés (régebben)
ELTE Pszichológiai Intézet: Alkalmanként a graduális pszichológus képzésben: óraadás (régebben : Kommunikáció, jelenleg az MA-n Pszichoterápiás elméletek c. tárgy keretében). Hallgatók meghívására módszerspecifikus tájékoztatók, Pszinapszis. Utóbbi a Károli Gáspár Egyetemen is. Részvétel a Debreceni Egyetem pszichológus képzésében (pl. Adaptív stratégiák c. tárgy, Személyközpontú Pszichoterápia, Pszichodráma).
Semmelweis Egyetem pszichoterápiás illetve klinikai szakpszichológusi szakvizsga: a klinika, illetve a Grémium által akkreditált szakvizsgára felkészítő képzések: 1989 óta kiképzőként folyamatosan , évente több csoportban, több módszerben. Országos Szakvizsga Bizottság vizsgáztatói feladatok, klinikai pszichológia, pszichoterápia, 1999-től kb. 2005-ig )
Semmelweis Egyetem Klinikai Pszichológiai tanszéke: 1999-2004: klinikai szakpszichológia oktatás (docens), az „Alappszichoterápiás gyakorlat” bevezetése, Szupervízió c. tárgy, stb.. „A pszichoterápia szakfelelőse” feladatkör . A klinikai szakképzés és a ráépített pszichoterápiás szakképzés akkreditációjában való vezető részvétel. A monodráma hazai úttörő alkalmazása, főképp a „Szupervízió” c. tárgyban.
Mentálhigiénés képzések : oktatói részvétel sok évfolyamban SE képzés és jogelődei, régen: SE Pszichiátriai Klinika, Debrecen,)
A vezetési tanácsadás (coaching) területén: már a rendszerváltáskor, az Antall kormány egyik miniszterének állandó pszichológiai tanácsadója, majd azóta folyamatosan: menedzserekkel, cégvezetőkkel, ritkábban politikusokkal, felsőoktatási vezetőkkel (piacvezető cég igazgatója, államtitkár, rektor) dolgozik.
A személyközpontú pszichoterápia hazai meghonosításában úttörő munka (Tringer László mellett), a módszer hazai elfogadtatása a pszichoterápiában. Az oktatási modell kidolgozásában vezető szerep, főképp: „Pszichoterápiás tréning” megalkotása
Magyar Személyközpontú Pszichoterápiás Egyesület jogelődjéneklétrehozása (alapító) 1987-, majd vezetőségi munka jelenleg is. „Tiszteletbeli elnök”, jelenleg Tanulmányi Bizottság elnök
Magyar Pszichodráma Egyesület második elnöke (1992-1995), alapító tag, azóta vezetőségi, bizottsági munkák megszakítás nélkül, Tanulmányi Bizottság elnöke (2013 - 2019), tagja
MTA Pszichológiai Bizottsága (egyben az ELTE Doktori Tanács szakbizottsága) tagja (90-es évek)
Magyar Pszichiátriai Társaság nemzetközi titkár (kilencvenes évek). Oláh Gusztáv Díj
Klinikai Pszichológiai Szakmai Kollégium tagja 15 éven át, egy ciklusban titkára
Pszichoterápiás Tanács: alapításában való részvétel, képviselet: elnökként Személyközpontú Egyesület, majd Pszichodráma Egyesület, + a pszichológusi szakma (kollégium) képviselete. Összesen 25 esztendőn keresztül folyamatos tagság , jelenleg mint Képzési Bizottsági tag
Pszichoterápiás Koordinációs Bizottság tagság, OSZB szakvizsga bizottságok tagja (pszichoterápia, klinikai szakpszichológia (régebben)
Külföldi, meghatározó szakmai szövetségekben vezetőségi - képviseleti munka:
Az európai Személyközpontú egyesületek együttműködésében való úttörő részvétel (kilencvenes évek).
FEPTO: (Európai Pszichodráma Tréning Intézetek Szövetsége) szervezésében való részvétel + egyéni alapító tag + magyar (MPE) hivatalos képviselő 25 éve, évekig vezetőségi tag, bizottságok tagja, stb.
IAGP: Nemzetközi Csoportpszichoterápiás Társaság, (a kilencvenes években a magyar csoportpszichoterápia képviselője), Európai Személyközpontú Egyesületek Szövetsége (egyik kezdeményező), Nemzetközi Pető Társaság.
Europsy Bizottságtól: szupervizori elismerés, felkérés
Több száz, részben külföldi publikáció (könyv, könyvfejezetek, cikkek, tudományos előadások), köztük számos pszichoterápiás témájú kézikönyv fejezet és egy önálló tankönyv (Tréningcsoportok- Tudástár Trénereknek, társszerzővel).
Konferencia előadások, workhopok 1986-tól folyamatosan itthon és mintegy huszonöt országban
Psychiatria Hungarica című, nemzetközileg jegyzett szaklap: öt évig szerkesztője , a pszichoterápiás módszereket összefogó első hazai tanulmánykötet szerkesztője (PH 1993). A Pszichodráma c. lap egykori felelős kiadója, jelenleg a Szerkesztő Bizottság tagja
- a BME-ről kiinduló hazai tréning mozgalom megalapításában való részvétel (1979-)
- a pszichoterápia vizsgálatára alkalmas kutatási metodika létrehozása
- a személyközpontú pszichoterápia hazai hatékonyság-vizsgálatának elvégzése
- az irányzat mai oktatási modelljének kidolgozása (Tringer Lászlóval közösen)
- közel 30 évfolyamban programvezető kiképzői munka nyomán a gyakorlati képzés megalkotása
- Az Integrált Tréning Modell megalkotása ( a személyközpontú csoportok, a pszichodráma és a klasszikus T-csoport elméleti és módszertani integrációja)
- Ritoók Magdával a pályaválasztási tanácsadás csoportos módszerét dolgoztuk ki.
- a „Mítoszociodráma” módszerének megalkotása ( J.Burmeisterrel /Svájc), lényege a klasszikus görög dráma, a szociodráma és a pszichodráma összekapcsolása, 1996-tól. húsz éven át számos országban alkalmaztuk és publikáltuk is az új metodikát.
- A stresszel szembeni coping stratégiák fejlesztő csoportmódszerének kidolgozása (a” pszichológiai immunrendszer” erősítése)
- A szerepmolekula modell megalkotása
Pszichoterápiás kiképző (pl. szakvizsgára felkészítő) és CME tanfolyamok, önismereti és mentálhygiénés csoportok vezetése (35 év folyamatosan)
-csoportjaiban főképp pszichológusok, orvosok, szociális munkások, pedagógusok vesznek részt.
- Burnout prevenciós tréningek (kidolgozás többekkel együtt), megvalósítása sok szakma számára. Homogén pszichiáter csoportok számára („Megújulási tréning” Harmatta Jánossal közösen).
- Sérült gyermeket nevelő szülők pszichoterápiája, képzése önsegítő-segítő tevékenységre.
- Szupervíziós csoportok és egyéni szupervízió vezetése mentálhygiénés és pszichoterápiás szakemberek számára.
- Szociodráma alkalmazások tervezése és vezetése, 1996 óta, legutóbb 2015-ben, a menekült-ügyben Kos szigetén.
- Tréningcsoportok: több száz tréning vezetése (1979-től máig)különféle cégek számára (biztosító, önkormányzat, minisztérium, informatika, ipar)
- Vezetői tanácsadás: 1989 után folyamatosan… Legutóbb két évig a közismert „König” cég (Hamburg) magyar tréner partnereként dolgozott egy francia vasúti üzemben
- A Pszichodráma Mesterkurzus létrehozása Gallus Klárival és vezetése (eddig 19 év alatt 80 téma)
- A monodráma terápia és tanácsadás hazai megvalósításában és kimunkálásában való részvétel 1986-tól, az első hazai pilot monodráma képzés egyik kiképzője (folyamatban)
- Önálló trénerképzés megvalósítása : Európai Úniós pályázatban programvezető kiképző tréner) 2010-11
- Erasmus plus szociodráma pályázat öt országot átfogó projekt hazai szakmai szupervizora 2017-18
Külföldi munkák: tíz országban kiképzői munka a pszichodráma, monodráma, szociodráma, pszichoterápia területén.
Pl. önálló felsőfokú képzés megvalósítása Athénban, workshopok Isztambulban (pl. a Pszichiátriai klinikán), Pergamonban, szociodráma a Torinoi Egyetemen, a német Moreno Intézetben és a granadai Moreno Centrumban, stb. Konferencia előadások, workhopok 1989-től folyamatosan
Moreno Centrum (saját cég):
2007-ben nemzetközi partneri együttműködés részeként (Z.T.Moreno Workshops ,USA, Centro Moreno, Granada, Moreno Institut, Überlingen) a pszichoterápiával és képzésekkel foglalkozó Moreno Centrum létrehozása Budapesten(www.morenocentrum.eu), benne: ügyvezetés, képzés, tréningek, személyközpontú pszichoterápia, tanácsadás, monodráma, a morenoi és rogersi örökség ápolása.